Groep 1 & 2

Nieuws van groep 1 en 2
De zomervakantie is voorbij  en we zijn al weer enkele weken naar school geweest. Het was eerst even wennen voor iedereen, maar al gauw vond iedereen zijn draai weer. In onze klas zitten momenteel 14 kleuters. Riemer Bouma en Mads-Hidde Volberda zijn aan het proefdraaien en worden eind september 4 jaar. We hopen dat zij zich snel thuis voelen in onze klas.
Na alle vakantieverhalen zijn we weer lekker aan de slag gegaan. De eerste weken zijn we bezig geweest met regels (bijv.hoe gaan we met het materiaal om, waar zetten we alles neer en hoe ruimen we op? Hoe zitten we in de kring enz.) Nu zijn we met het prentenboek “De mooiste vis van de zee”bezig. Onze klas is omgetoverd als een zee, waar het onderwaterwereld leven te zien is.  Prachtig. 

Nieuws oktober 2015
Mads Hidde en Riemer zijn ondertussen ook 4 jaar geworden. Zij komen nu ook alle dagen op school.
De afgelopen weken hebben we heel veel dingen geleerd over de herfst.
We zijn wezen wandelen om te zien wat er allemaal in de natuur verandert als het herfst wordt. Blaadjes vallen van de bomen, kastanjes en eikels en zelfs een rood met witte stippen paddenstoel hebben we gezien.
Van juf Hilda hadden we een tas met appels gekregen. Daar hebben we appelmoes van gemaakt.
MMMMM……. lekker. 

Nieuws december 2015
Sinterklaasfeest……… wat een pret.
Op school gespeeld, geleerd
en de schoen gezet.
Rommelpiet zet alles op de kop
en wij ruimen het weer op.
Sint op school
Wat een feest
En nu …….
is de spannende tijd
alweer geweest.

Onze klas is nu in de kerstsfeer.
We maken mooie sterren en versieren kerstbomen.
We zingen veel liedjes.
Vrijdag 18 december vieren we met alle kinderen het kerstfeest
tijdens het kerstontbijt.
Daarna vakantie.

 Nieuws maart

Op 25 februari j.l. hebben we meegedaan aan de Groene Spelen. Spelletjes waar het meedoen belangrijker is dan het winnen. We hebben hiervan erg genoten. Sinds kort zijn Hidde Altena Bowe Postma bij ons in de klas gekomen Wij wensen hen dan ook heel veel plezier bij ons op school. We zijn in de klas veel bezig met letters en cijfers en vinden dit reuze leuk. Na een week voorjaarsvakantie mochten we weer naar school. Na gaan we weer werken met onze nieuwe methode 4 x Wijzer. Het thema is deze keer : Piraten. Dat zal vast leuk worden!!!!!

 

 

Groep 3 & 4

 

We zijn weer begonnen! 
Na zes weken vakantie was het weer hoog tijd om naar school te gaan en wat hadden we er allemaal veel zin in! Zo’n eerste dag is altijd even spannend. Wat gaan we doen , hoe is de nieuwe juf… 
Sommige kinderen moesten nog even wennen aan het idee om weer naar school te gaan.                      
Een leerling zei de eerste maandagochtend: Ik gean moarn wol nei skoalle mem…

Even voorstellen… 

In groep 3 en 4 zitten 14 kinderen, 10 in groep 3 en 4 in groep 4.                                                                          
We hebben 2 juffen, juf Grietje en juf Nynke .
Groep 4 moet altijd even wennen aan al die nieuwe vakken naast rekenen en lezen: spelling, taal en begrijpend lezen. Daarnaast weten zijn natuurlijk heel goed hoe alles gaat en kunnen het goede voorbeeld zijn voor groep 3! 
Ik is het eerste woordje wat de kinderen van groep 3 hebben geleerd.  Een mooi woord wat de kinderen naar zichzelf laat kijken. Wie ben ik, wat doe ik , hoe wil ik zijn, wat heb ik nodig…
Het is natuurlijk heel fijn jezelf kunnen zijn. Ieder kind is uniek en mooi zoals hij of zij is…

Ik ben ik en jij bent jij… samen zijn wij wij!  

Nynke

Nieuws oktober 2015

In het kader van de Kinderboekenweek  hebben we donderdag 8 oktober een bezoek gebracht aan de bibliotheek in Gorredijk. Allereerst werden we voorgelezen door Hilda uit een van de bekroonde boeken.  Daarna hebben we een beweegbare boekenlegger gemaakt (het is raar maar waar ;-)) en proefjes gedaan die gingen over drijven en zinken. Ook in de klas zijn we op vrijdagmiddag druk in de weer geweest met het thema Raar maar waar door middel van een circuit met 4 onderdelen: 

* Maak een kettingreactie

* Bedenk een opmerkelijke uitvinding

* Maak met je groep een robotje

* Proefjes. 

En daarnaast natuurlijk lekker veel (voor) lezen!! 

Groep 4 heeft samen met groep 5 meegedaan aan de groene spelen in de Skans in Gorredijk. Dit was een zeer sportieve ochtend in alle opzichten. Lekker bewegen en meedoen aan spelletjes waar geen winnaars of verliezers zijn. Acrobatische toeren, dansen, spelen met de parachute, het chagrijnenspel, rollen met de grote mat. Aan het einde van de ochtend hebben ze de dans, die ze geleerd hadden, aan alle begeleiders laten zien! 

Ons Vierkeerwijzerproject de Post is inmiddels afgerond. In de posthoek werd druk gewerkt: er werd post bezorgd en opgehaald en kaarten verkocht . Sommige kinderen hebben zichzelf op een postzegel getekend. Weer anderen maakten een postwoordenboek of schreven een minibriefje aan Gerrit de Postduif. Ook hebben we zelf post verstuurd en een bezoek gebracht aan het distributiecentrum van PostNL in Heerenveen. We kregen een rondleiding door het gebouw en er werd ons van alles uitgelegd over de weg die de post aflegt van brievenbus tot brievenbus. Als klapper mochten alle kinderen een kaart naar school sturen t.a.v. zichzelf! Deze post was niet onopgemerkt gebleven. Miranda Boeters (die ook in de klas het een en ander had verteld over haar beroep als postbezorger) kwam de kaarten persoonlijk afleveren, prachtig! 

Nieuws december 2015
December is een spannende, maar ook een gezellige maand. Op 3 december kwam Sinterklaas met z’n pieten bij ons op school. We hebben Sinterklaas toegezongen met het lied: Wat zullen we doen met het rare pietje.

Het was een gezellig middag en de kinderen kregen prachtige cadeautjes.

De Sinterklaaswerkjes zijn nog maar net opgeruimd of de kerstboom staat alweer in de klas. We hebben het in de klas gezellig gemaakt met mooie lampjes en we hebben ook allemaal mooie dingen voor in de kerstboom gemaakt. Ook zijn we druk bezig met het oefenen van liedjes voor het kerstontbijt.

Kortom, een gezellige, sfeervolle tijd.

Nieuws februari 2016
Wat leer je allemaal in groep 3/4 ?

Sommen tot 100
Rekenen en taal en schrijven. We leren lezen. We leren op het bord en op de computer. En woorden en het alfabet en fries en het verkeer regelen.
Tamara, Ilse, Doutsen

Juf Veerle
Juf Veerle is lief en het is leuk met juf Veerle. Juf Veerle kan goed lesgeven en ze kan goed lezen. Ze kan ons goed helpen. Juf Veerle heeft een grappige lach en ze kan mooi zingen. Ze heeft mooie kleren aan en schoenen. Ze heeft mooi blond haar en ze heeft mooie ogen. En ze kan goed nakijken en ze kan goed schrijven.
Emma, Sanne Eva, Rixt, Veerle

Wat is leuk in groep 3/4 ?
Je leert hele leuke dingen en buiten spelen is ook leuk en taal en schrijven ook en het knutselen is ook leuk en het vrije lezen is ook leuk en de gym is ook leuk en de dictees zijn ook leuk en maatje lezen is ook leuk en de woorden van de week zijn ook leuk en in groep 3 /4 is het leuk!
Lieke, Ids, Ilse, Judith

Vierkeerwijzer thema: Water
Het was leuk om het thema water te doen. Het waterorgel was mooi. We hebben een waterleidingstelsel gemaakt. We weten hoe de kringloop van water loopt. En we hebben geleert dat haaien in zoet en zout water leven en dat schorpieioenen in zoet water kunnen leven alleen ze komen niet in Nederland voor.
IJsbrand, Fedde, Tycho, Gerben

 

Groep 5 & 6

 In groep 6 is de IMV les met juf Nynke weer van start gegaan. De leerlingen konden kiezen uit een
koperinstrument of een keyboard.

DSCN0545DSCN0555DSCN0552DSCN0554DSCN0544

Een nieuw jaar, een nieuw begin!

We zijn alweer een paar weken bezig en toch gebeurt en in korte tijd dan alweer een heleboel! Groep 6 heeft na vorig jaar een definitieve muziekles keuze gemaakt en is alweer volop aan het oefenen. Hiervan zijn een paar foto’s te zien.

De achterwand van de groep is intussen versierd met onze ‘hoogvliegers’ en ons eerste 4xWijzer project is in volle gang. We spelen zeeslag voor het oefenen van coördinaten, maken eigen landkaarten om te leren wat een legenda is en verkennen Europa in een muzikale reis door landen te verbinden met instrumenten en deze in een muziekstuk aan de klas te presenteren. We meten afstanden van steden en gebruiken daarbij een schaal en ontdekken waar Tijnje in Nederland ligt door middel van het register in de atlas. Kortom; we leren en spelen en maken kennis met nieuwe kennis. Spannend en uitdagend!

Oktober 2015
Het 1ste thema van 4x wijzer is afgesloten en we zijn gestart met het nieuwe thema “Vroeger was alles anders”. De kinderen nemen oude spullen mee van thuis voor op de tentoonstellingstafel. Er wordt geschreven met een kroontjespen en ook leren de kinderen vingerhaken en punniken. De komende weken zijn we hier op maandag-, dinsdag- en donderdagmiddag mee aan het werk.
Nu we een aantal weken in dit lokaal zitten hebben we de kinderen gevraagd: “Wat is anders ten opzichte van groep 4 of 5?”

Groep 6:
Moeilijker werk, andere plek, estafetteloper, pluswerk, op vrijdag bij groep 7,8 ipv groep 3,4, breuken, je voelt je groter, leuker, sommen tot 10000, meer werk, meer lezen, minder uitleg, meer geklets, wiebelkussen, voorbeeld geven aan groep 5, andere groepssamenstelling, andere sommen, drukkere weekschema’s, oudste van groep 5/6, grote veld, meer zelfstandig werken, tijdelijk gym op maandag.

Groep 5:
4x wijzer is anders en leuker, meer werk, moeilijker werk, werk moet klaar om half drie, meer lezen, meer zelf werken, cijfers, alfabet, ander lokaal, andere kasten, groter bord, nieuwe bakjes, snelhechter voor 4x wijzer, meer dictee, sommen over de 100, leuker, film kijken met de schermen naar beneden, tafels staan anders,  meer stilte, moeilijkere vragen, meer kinderen, tafels leren, tabbladen in de ringmap, krijtbord, leuke gym, andere tosti dag, alle werk tegelijk in je bakje, op vrijdag naar groep 3/4, weekschema, hogere tafels, werken in een schrift ipv een werkboek, vaker achter de computer, kijken op het plein vanuit het lokaal,  

Februari 2016

De afgelopen weken hebben we weer veel toetsen gemaakt. In de maanden januari en februari is het voor de leerlingen altijd spannend. De toetsen en de rapporten staan in het middelpunt.
Het laatste thema van 4 keer wijzer is deze keer “Het Oude Egypte”.
Vragen als: “ Wat is een mummie? Waarom kregen de doden sjawabti’s mee het graf in?” komen aan de orde. Op facebook stonden al een aantal foto’s.
Als eindopdracht hebben de leerlingen een krant gemaakt waarin ze moesten vertellen wat ze hebben geleerd over “Het Oude Egypte”.
De taalopdrachten deze week zijn in projectvorm. Groep 6 heeft het thema Ruimtemissie- leven op aarde en groep 5 heeft thema Boekie Woekie.
Wij wensen volgende week iedereen een prettig vakantie.

 

Groep 7 & 8

 

Nieuws uit groep 7 en 8 start  schooljaar

Eindelijk een nieuw schooljaar! We hebben eindelijk Engels, natuurlijk super leuk en voor mij  niet heel moeilijk, maar ik denk voor de anderen best wel. Ook dezelfde vakken als in groep 6. We mogen nu veel meer doen en we hebben veel meer vrijheid. Vet leuk dus. De afgelopen weken hebben we veel geleerd, zoals opnieuw breuken en opnieuw brandweersommen (staartdelingen). Dingen die je met boeken kan doen en nog meer. Das kort gezegd, het is super leuk in groep 7! Groetjes van Gina Andela

Hallo allemaal, ik ben Esmee van Linde en zit in groep acht. De eerste paar weken dat we op school zijn zijn leuk. Wij zijn bezig met een wereldbol te maken van papier-maché en dat is een boel geklieder. Het is hard werken en veel werken. En we hebben een mooie achterwand gemaakt met wat we allemaal in de vakantie hebben gedaan. En we krijgen tot de herfstvakantie gym van juf Anja en die heeft ook een stage mevrouw meegenomen. Er zijn veel verschillende spelletjes te doen bij juf Anja en haar stage, maar ook moeilijkere dingen zoals op de rekstok, een buikdraak en klimmen over de touwen zonder je voeten te gebruiken. Allemaal leuke dingen. Dit was mijn verhaal. 

Het was maandagochtend (7:15).” Oo school “, zei ik om 8:15. “Jetze je moet naar school”.  “Ja, nog even veters strikken”, en boem, ik trek de voordeur dicht. Toen ik op school kwam zag ik Rinze en Bauke, twee vrienden uit groep 8. “Hee Bauke, kan ik meedoen?” “Ja, ga daar maar staan, komt ie”. Met een harde trap komt de bal op me af. “Ja, ik heb hem”, zei ik. De bel ging, ik moet naar binnen. Doei. Jetze Jager

Hallo allemaal. De jaren gaan snel, ik zit nu in groep 7 alweer. Over een jaar zit ik alweer in groep 8. Maar in groep 7 gaat er van alles gebeuren. Zoals vier keer wijzer en daar gaan we het over de pruikentijd hebben en nog veel meer. We hebben lieve juffen, juf Hilda en juf Grietje. En we hebben taal rekenen, estafette en schrijven enz. enz. We hebben ook een achterwand met de minions en allemaal tekeningen. Dat was het weer. 

Nieuws oktober 2015

Vier keer wijzer
Ons nieuwe project van vier x wijzer is over de pruikentijd. Ik vind dit een leuk onderwerp omdat er allemaal andere kaarten zijn, bijvoorbeeld voor kinderen die  van rekenen houden, of van taal of van knutselen. Ik ben nu samen met Amarins en Marije aan het knutselen, we maken een hoepeljurk en een waaier, die waaier is bijna klaar, de hoepeljurk gaan we mee beginnen. Op de waaier zitten bloemen en zelfgemaakte edelstenen. 
Aniek van Dijk

Tuinen in de 18e eeuw.
Ze waren mooi, ze waren oud, ze waren groot, er was vaak een vijver in. 
De hegjes waren laag, dan kon je er overheen kijken. 
Ze waren mooi gesnoeid, er staken geen takken met blaadjes uit.
Er stonden meestal in de hoekjes kleine boompjes, vaak puntbomen. 
Ik heb geprobeerd om een tuin na te maken. 
Ese Andela

Vier keer wijzer
Met vier keer wijzer gaan Marije, Aniek en ik een hoepeljurk, een waaier en parfum maken.
De vrouwen uit de 18e eeuw hadden een waaier omdat ze heel erg stonken en dat waaiden ze dan weg en ze gebruikten ze ook om tekens te geven aan mannen of ze hem leuk vonden of niet. De parfum gebruikten ze ook omdat ze stonken.  Ze stonken zo omdat ze hun zelf niet wasten, want ze dachten dat ze daar ziek van werden.
Amarins van der Veer

Eise Eisinga
Eise Eisinga is geboren in Dronrijp in 1744. Zijn beroep was wolkammer en hij was daar heel goed in. Hij ging één keer in de week naar wiskundeles in Franeker, twee uur heen en twee uur terug lopen voor een wiskundeles. Toen hij 15 jaar was schreef hij een wiskundeboek. Als hij 18 is een boek over sterrenkunde. Als hij dertig is gebeurt er iets bijzonders. In 1774 zullen er vier planeten en ze zon op één lijn staan. 
Anna Veenstra

Eise Eisinga
Wij zijn naar het Eise Eisinga museum geweest, en dat was heel leuk. We gingen met de auto en toen we daar waren hebben we veel uitleg gekregen. We hebben ook een speurtocht gedaan. We hebben  ook het planetarium gezien. Eise Eisinga heeft er 7 jaar over gedaan om het planetarium te bouwen. Een planetarium is het zonnestelsel op schaal en het werkt nog steeds. Het is het oudste planetarium dat nog werkt. Ik vond het heel leuk om te zien. Hij maakte het planetarium omdat een dominee zei dat alle planeten op een lijn zouden staan en dat ze dan zouden botsen. Eise Eisinga wou bewijzen van niet. Het was heel indrukwekkend.
Floris Verboom

Nieuws december 2015

In groep 7 en 8 hebben we gewerkt met de methode Fides
'Fides' betekent 'vertrouwen'. Vertrouwen als kind, als jongere of als volwassene in jezelf. De Fides-methodiek wil via praktische en zichtbare manieren inzicht geven in jezelf en je omgeving. Het gaat erom dat je via sociale vaardigheden leert jezelf (bij) te sturen. Om dit zichtbaar te maken is de methodiek o.a. gebaseerd op het gebruik maken van alledaagse "symbolen".

Fides
Dit betekent vertrouwen.
Om de week kregen wij (groep 7 en 8) op maandag een les van meester Engbert en zijn assistente Astrid .De lessen gaan over hoe je met elkaar om gaat en reageert op elkaar en op opmerkingen van een ander. We hebben ook leuke spelletjes gedaan, zoals van een parachute een tent maken. Dat ging om samenwerken. En het hoepel spel, dan moest je met zijn allen naar de overkant van het lokaal in de hoepels. En er was ook een pingpong bal die ging branden als iedereen elkaar vast hield, hier leerde je dat je elkaar nodig hebt.
Leon Bottema en Rinze van den Berg

Ballonnen
We hebben Fides les gehad van meeste Engbert en Astrid.
We hadden als eerste geleerd dat als je ballon 0 bent ben je
snel bang en heb je niet echt zelfvertrouwen en Fides betekend vertrouwen.
Als je ballon 1 bent ben je je zelf. Als je ballon 10 bent wil je altijd stoer zijn
en dan ben je jezelf niet. Als je ballon 10 bent en 0 zit je meestal niet lekker in je vel. Je hebt alleen zelfvertrouwen als je ballon 1 bent.
DUS BLIJF JEZELF EN DOE NIET ANDERS!!
Groetjes Ese Andela & Fenne Rekoert ☺

Laatjes
De laatste weken hadden wij Fides.
De op 1 na laatste keer ging het over de ojee-oké laatjes.
Het ojee-oké laatje is als je een ‘ojee gedachte’ hebt.
Je hebt bijvoorbeeld; je komt te laat op school.
Dus dan moet je niet ‘ojee’ gaan denken maar ‘oké’.
Oké ik kom te laat, dus wat moet ik doen om het op te lossen.
Meester Engbert heeft dat ons laten zien in een vorm van een toneelstukje.
Het ging over een vader en een dochter.
De dochter had zich verslapen toen liet de vader haar een oplossing bedenken.
Met vriendelijke groet van Bauke de Jong en Floris Verboom

Dominostenen
De dominostenen zijn nu even de mensen (kinderen). Er zijn verschillende domino’s
Lach domino, pest domino, na aap domino, plaag domino, buitensluit domino, klets domino en een stoer doen domino. Het voor beeld wat wij gebruiken is de pest domino.
Eén iemand die gaat pesten. Andere kinderen(mensen) zien dat en doen mee, dat heet ook wel meelopers, dan vallen als ware de domino stenen om. Dan begint 1 iemand toch te merken dat hij het toch niet zo leuk vindt. Hij wil stoppen maar hij weet nog niet hoe.
Maar vind wel een oplossing want hij doet niet meer mee. En de meelopers zien dat en stoppen er ook mee. Zo kunnen de dominostenen niet omvallen en stopt het pesten, of het lachen of het na apen of het buitensluiten of het kletsen.
♥Nova Knobbe en Jildau Lolkema ☻

Sleutelbos
Wij hebben met Fides geleerd, over de sleutelbos.
De grote sleutel is hoe jij bent hoe je je voelt en wat je kan.
De kleine sleutels zijn allemaal oplossingen.
Als je een oplossing gebruikt komen die bij de grote sleutel.
De kleine sleutels zijn oneindig.
Want zelfs als je groot bent kun je nog wat leren.
Groetjes Aniek van Dijk en Marije van der Veer

Nieuws februari 2016
Project 4x wijzer industriële revolutie

Ons nieuwe project voor 4x wijzer is de industriële revolutie. In de industriële revolutie is heel erg veel uitgevonden. Zoals de stoomtrein de stoommachine, kanalen en nog veel meer dingen. De achterwand moest gaan over een uitvinding die in de industriële revolutie zijn uitgevonden. Er zijn 5 vragen die over dit onderwerp gaan, zelf heb ik alle vragen al klaar. Er zijn ook heel veel opdracht kaarten die je kon doen, de leukste is breien of weven. Als einde moet je een PowerPoint maken je hebt 5 uur naast je werk voor nodig je kan je PowerPoint ook thuis maken. Aan de hand van de PowerPoint en de achterwand en hoe we hebben gewerkt beoordelen de juffen ons.

Amarins & Aniek

Schoolkeuze.
Wij zijn naar heel veel scholen geweest, bijvoorbeeld het bornego, bhs, osg en het liudger. Dat was erg leuk. We hebben bij het bornego Duits gedaan en techniek en biologie. Bij de bhs hadden we drama en Engels, gym en mens en maatschappij en een mentorles. Floris vond het liudger het leukst en Rinze het osg en bornego.

Floris en Rinze